پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
دانستنی‌های فراساحلی شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ ، ساعت ۰۷:۱۰:۰۲مترجم: محمد صادق امینی

اولین سکوی نیمه شناور ساخت نروژ چگونه تاریخ ساز شد؟

باشگاه خبری فراساحل: سکوی نیمه شناور Ocean Viking اولین سکوی حفاری است که در داخل خاک نروژ ساخته شده است. از این سکو که توسط شرکت Aker Solutions و در سال 1966 ساخته شده، بعنوان سکویی یاد می‌شود که منجر به تولد صنعت نفت نروژ شده است. کشوری که تا قبل از اکتشاف نفت در آن توسط این سکو در بخش نروژی دریای شمال، هیچ کسی گمان نمی‌کرد که از منابع نفتی برخوردار باشد.
به گزارش باشگاه خبری فراساحل، هر چند کشور نروژ امروزه بزرگترین تولید کننده و صادر کننده نفت در اروپا محسوب می‌شود و دارنده پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های جهان برای توسعه فناوری‌ها نو در صنعت نفت به شمار می‌آید، ولی جالب است بدانید بر اساس نامه‌ای که در فوریه 1958 به وزارت امور خارجه نروژ نوشته شد، به مقامات این کشور اعلام  شده بود که احتمال پیدا شدن منابع ذغال، نفت یا سلفور در فلات قاره نروژ بسیار پائین است و نمی‌توان بر روی آن حساب کرد. اما یازده سال پس از بایگانی این نامه در محل اسناد وزارت خارجه نروژ، سرنوشت این کشور اروپایی به یکباره با اکتشاف میدان نفتی اکوفیسک (Ekofisk) تغییر کرد.
تصویری که در این مطلب مشاهده می‌کنید سکوی نیمه شناور Ocean Viking را نشان می‌دهد که یکی از اولین سکوهای نیمه شناور جهان است. این سکو متعلق به شرکت Ocean Drilling & Exploration Company (ODECO) بود که یکی از پیشگامان حفاری فراساحلی محسوب می‌شد که در سال 1953 تاسیس شده بود. این شرکت در واقع یکی از اجداد شرکت Diamond Offshore محسوب می‌شود که امروزه یکی از بزرگترین شرکت‌های حفاری در جهان است. 
اما در خصوص تاریخچه جذاب سکوی نیمه شناور Ocean Viking باید گفت که این سکو در ابتدا توسط شرکت Philips Petroleum اجاره گردید اما این شرکت در 11 عملیات اکتشافی برای کشف نفت در حوزه‌های فراساحلی نروژ به موفقیتی دست نیافت و برای همین قصد داشت که فعالیت‌های خود را در نروژ به حالت تعلیق در آورد. اما به دلیل تعهدات قراردادی این شرکت در زمینه حفاری، این شرکت تصمیم گرفت برای آخرین بار هم که شده، شانس خود را بیازماید و در همین راستا تصمیم به حفاری یک حلقه چاه در بلوک شماره 4/2 در سال 1969 در بخش نروژی دریای شمال گرفت.
به گزارش باشگاه خبری فراساحل، به این ترتیب بود که با موفقیت عملیات حفاری در این بلوک، در 23 دسامبر 1969 شرکت Philips Petroleum که امروز نام آن به ConocoPhillips تغییر یافته، موفق به کشف میدان اکوفیسک (Ekofisk) گردید که یکی از بزرگترین میادین فراساحلی جهان می‌باشد که تاکنون کشف گردیده  و از سال 1971 همچنان در حال تولید می‌باشد، آنهم علی رغم اینکه بیش از 5 دهه از اکتشاف آن می‌گذرد. 



  کد خبر : 693
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
  مترجم: محمد صادق امینی

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :